вівторок, 6 грудня 2016 р.

Закон України про охорону земель

                                      

З А К О Н У К Р А Ї Н И
Про охорону земель
( Відомості Верховної Ради України (ВВР), 2003, N 39, ст.349 )
{ Із змінами, внесеними згідно із Законами
N 1443-VI ( 1443-17 ) від 04.06.2009, ВВР, 2009, N 47-48, ст.719

   N 3530-VI   ( 3530-17 ) від 16.06.2011, ВВР, 2012, N 2-3, ст.3
   N 4444-VI   ( 4444-17 ) від 23.02.2012, ВВР, 2012, N 49, ст.555
   N 5462-VI   ( 5462-17 ) від 16.10.2012, ВВР, 2014, N 6-7, ст.80
   N  191-VIII (  191-19 ) від 12.02.2015, ВВР, 2015, N 21, ст.133
   N  497-VIII (  497-19 ) від 02.06.2015, ВВР, 2015, N 31, ст.293 }


     Цей Закон  визначає  правові,  економічні та соціальні основи
охорони земель з метою забезпечення їх раціонального використання,
відтворення   та  підвищення  родючості  ґрунтів,  інших  корисних
властивостей  землі,  збереження  екологічних  функцій  ґрунтового
покриву та охорони довкілля.

                             Розділ I
                        ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

     Стаття 1. Охорона земель та інші основні поняття і терміни

     Охорона земель   -    система    правових,    організаційних,
економічних,   технологічних  та  інших  заходів,  спрямованих  на
раціональне  використання  земель,  запобігання   необґрунтованому
вилученню    земель    сільськогосподарського    призначення   для
несільськогосподарських    потреб,    захист    від     шкідливого
антропогенного впливу, відтворення і підвищення родючості ґрунтів,
підвищення  продуктивності  земель  лісового  фонду,  забезпечення
особливого    режиму    використання   земель   природоохоронного,
оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.

     Застосовані в цьому Законі інші поняття і терміни  вживаються
в такому значенні:

     агроландшафт -     ландшафт,    основу    якого    становлять
сільськогосподарські  угіддя   та   лісові   насадження,   зокрема
лісосмуги та інші захисні насадження;

     агрохімічне обстеження   ґрунтів   -   обов'язкове   суцільне
обстеження сільськогосподарських угідь з метою державного контролю
за зміною показників родючості і забруднення ґрунтів;

     гранично допустима   концентрація   забруднюючих   речовин  -
максимально допустима кількість забруднюючих  речовин  у  ґрунтах,
яка не зумовлює негативних екологічних наслідків для їх родючості,
загального стану довкілля,  якості сільськогосподарської продукції
та здоров'я людини;

     гумус - органічна складова частина ґрунту,  яка утворюється в
процесі біохімічного розкладу  рослинних  і  тваринних  решток  та
формує його родючість;

     ґрунт -   природно-історичне   органо-мінеральне   тіло,   що
утворилося на  поверхні  земної  кори  і  є  осередком  найбільшої
концентрації  поживних речовин,  основою життя та розвитку людства
завдяки найціннішій своїй властивості - родючості;

     ґрунтова маса - знятий родючий шар ґрунту;

     ґрунтове обстеження  -  визначення   генетичної   будови   та
властивостей ґрунтів, структури ґрунтового покриву;

     ґрунтовтома  -  порушення  біоенергетичного режиму ґрунтів та
різке зниження урожайності сільськогосподарських культур внаслідок
їх  беззмінного  вирощування  або  частого повернення на попереднє
поле   сівозміни,  що  призводить  до  погіршення  якісного  стану
ґрунтів,   накопичення   у   ґрунтах   специфічних  хвороботворних
мікроорганізмів  та  насіння  бур'янів;  {  Частину другу статті 1
доповнено  абзацом  згідно  із  Законом  N 1443-VI ( 1443-17 ) від
04.06.2009 }

     деградація ґрунтів  -  погіршення  корисних  властивостей  та
родючості  ґрунту  внаслідок  впливу  природних  чи  антропогенних
факторів;

     деградація земель   -  природне  або  антропогенне  спрощення
ландшафту,  погіршення  стану,  складу,  корисних  властивостей  і
функцій  земель  та інших органічно пов'язаних із землею природних
компонентів;

     забруднення ґрунтів -  накопичення  в  ґрунтах  речовин,  які
негативно впливають на їх родючість та інші корисні властивості;

     земельні ресурси - сукупний природний ресурс поверхні суші як
просторового  базису  розселення   і   господарської   діяльності,
основний засіб виробництва в сільському та лісовому господарстві;

     земля -  поверхня  суші  з ґрунтами,  корисними копалинами та
іншими   природними   елементами,   що   органічно   поєднані   та
функціонують разом з нею;

     консервація земель  -  припинення господарського використання
на визначений термін та залуження  або  залісення  деградованих  і
малопродуктивних   земель,   господарське   використання   яких  є
екологічно  та  економічно  неефективним,   а   також   техногенно
забруднених   земельних  ділянок,  на  яких  неможливо  одержувати
екологічно чисту продукцію,  а перебування людей на цих  земельних
ділянках є небезпечним для їх здоров'я;

     охорона ґрунтів    -    система   правових,   організаційних,
технологічних  та  інших  заходів,  спрямованих  на  збереження  і
відтворення   родючості  та  цілісності  ґрунтів,  їх  захист  від
деградації,   ведення   сільськогосподарського    виробництва    з
дотриманням ґрунтозахисних технологій та забезпеченням екологічної
безпеки довкілля;

     порушені землі - землі,  що  втратили  свою  господарську  та
екологічну  цінність  через порушення ґрунтового покриву внаслідок
виробничої діяльності людини або дії природних явищ;

     природно-сільськогосподарське,            еколого-економічне,
протиерозійне  та  інші  види  районування (зонування) земель - це
поділ території з урахуванням природних та  агробіологічних  вимог
щодо вирощування сільськогосподарських культур, а також територій,
які мають відповідну схожість за визначеними ознаками;

     родючість ґрунту  -  здатність  ґрунту  задовольняти  потреби
рослин  в  елементах живлення,  воді,  повітрі і теплі в достатніх
кількостях  для  їх  нормального  розвитку,  які  в  сукупності  є
основним показником якості ґрунту.

     Стаття 2. Земля як об'єкт охорони

     Об'єктом особливої  охорони  держави  є  всі  землі  в  межах
території України.

     Стаття 3. Принципи державної політики у сфері охорони
               земель

     Основними принципами   державної  політики  у  сфері  охорони
земель є:

     забезпечення охорони  земель   як   основного   національного
багатства Українського народу;

     пріоритет вимог  екологічної  безпеки у використанні землі як
просторового  базису,  природного  ресурсу  і   основного   засобу
виробництва;

     відшкодування збитків,  заподіяних  порушенням  законодавства
України про охорону земель;

     нормування і  планомірне   обмеження   впливу   господарської
діяльності на земельні ресурси;

     поєднання заходів   економічного  стимулювання  та  юридичної
відповідальності в галузі охорони земель;

     публічність у вирішенні питань охорони  земель,  використанні
коштів  Державного бюджету України та місцевих бюджетів на охорону
земель.

     Стаття 4. Правове регулювання у сфері охорони земель

     Правове регулювання  у  сфері  охорони  земель   здійснюється
відповідно  до  Конституції   України  ( 254к/96-ВР ),  Земельного
кодексу     України    ( 2768-14 ),     цього    Закону,     інших
нормативно-правових актів, які приймаються відповідно до них.

                            Розділ II
               ПОВНОВАЖЕННЯ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ВЛАДИ
                І ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ
                     В ГАЛУЗІ ОХОРОНИ ЗЕМЕЛЬ

     Стаття 5. Органи, які здійснюють регулювання в галузі
               охорони земель

     Регулювання в  галузі охорони земель здійснюють Верховна Рада
України,  Верховна  Рада  Автономної  Республіки   Крим,   Кабінет
Міністрів  України,  Рада  міністрів  Автономної  Республіки Крим,
органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, а
також спеціально уповноважені центральні органи виконавчої влади в
межах повноважень, установлених законом.

     Спеціально  уповноваженими  центральними  органами виконавчої
влади в галузі охорони земель є:

     центральний  орган виконавчої влади, що забезпечує формування
державної політики у сфері земельних відносин;

     центральний  орган  виконавчої  влади,  що  реалізує державну
політику у сфері земельних відносин;

     центральний  орган  виконавчої  влади,  що  реалізує державну
політику у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі;

     центральний  орган виконавчої влади, що забезпечує формування
державної   політики  у  сфері  охорони  навколишнього  природного
середовища;

     центральний  орган  виконавчої  влади,  що  реалізує державну
політику у сфері охорони навколишнього природного середовища;

     центральний  орган  виконавчої  влади,  що  реалізує державну
політику  із  забезпечення  нагляду  (контролю)  у  сфері  охорони
навколишнього природного середовища.
{ Частина друга статті 5 в редакції Закону N 5462-VI ( 5462-17 )
від 16.10.2012 }

     Стаття 6. Повноваження Верховної Ради України в галузі
               охорони земель

     До повноважень Верховної Ради України в галузі охорони земель
належать:

     визначення засад державної політики в галузі використання  та
охорони земель;

     затвердження загальнодержавних  програм  щодо використання та
охорони земель;

     вирішення інших питань у галузі охорони земель відповідно  до
Конституції України ( 254к/96-ВР ).

     Стаття 7. Повноваження Верховної Ради Автономної Республіки
               Крим у галузі охорони земель

     До повноважень Верховної Ради Автономної Республіки  Крим  на
території республіки в галузі охорони земель належать:

     забезпечення реалізації    державної    політики   в   галузі
використання та охорони земель;

     участь у   реалізації    загальнодержавних    програм    щодо
використання та охорони земель;

     затвердження та     участь    у    реалізації    регіональних
(республіканських)  програм  використання   та   охорони   земель,
підвищення родючості ґрунтів;

     координація діяльності     районних     і    міських    (міст
республіканського значення) рад у галузі охорони земель;

     координація здійснення контролю за використанням та  охороною
земель;

     вирішення інших  питань у галузі охорони земель відповідно до
закону.

     Стаття 8. Повноваження обласних рад у галузі охорони земель

     До повноважень обласних рад у галузі охорони земель належать:

     забезпечення реалізації державної політики щодо  використання
та охорони земель;

     участь у    реалізації    загальнодержавних    програм   щодо
використання та охорони земель на відповідній території;

     затвердження та участь у реалізації регіональних програм щодо
використання та охорони земель, підвищення родючості ґрунтів;

     вирішення інших  питань у галузі охорони земель відповідно до
закону.

     Стаття 9. Повноваження Київської і Севастопольської міських
               рад у галузі охорони земель

     До повноважень  Київської  і  Севастопольської  міських рад у
галузі охорони земель на їх території належать:

     затвердження та участь у реалізації цільових програм, схем та
документації із землеустрою щодо охорони земель;

     участь у    реалізації    загальнодержавних    програм   щодо
використання та охорони земель на їх території;

     організація і  здійснення  контролю   за   використанням   та
охороною земель комунальної власності;

     установлення обмежень  (обтяжень)  у використанні,  тимчасова
заборона (зупинення) чи припинення використання земельної  ділянки
громадянами  та  юридичними  особами  в  разі порушення ними вимог
законодавства в галузі охорони земель;

     здійснення контролю за використанням коштів,  що надходять  у
порядку     відшкодування     втрат    сільськогосподарського    і
лісогосподарського виробництва,  пов'язаних з вилученням (викупом)
земельних ділянок;

     економічне стимулювання раціонального використання та охорони
земель відповідно до закону;

     вирішення інших питань у галузі охорони земель відповідно  до
закону.

     Стаття 10. Повноваження районних рад у галузі охорони
                земель

     До повноважень  районних  рад  у  галузі  охорони  земель  на
території району належать:

     забезпечення реалізації  державної політики щодо використання
та охорони земель;

     участь у реалізації регіональних програм щодо використання та
охорони земель, підвищення родючості ґрунтів;

     координація  діяльності центрального органу виконавчої влади,
що  реалізує  державну  політику  у  сфері  земельних відносин, на
територіальному  рівні;  {  Абзац  четвертий  статті 10 в редакції
Закону N 5462-VI ( 5462-17 ) від 16.10.2012 }

     організація землеустрою  та  затвердження   документації   із
землеустрою щодо охорони земель відповідно до закону;

     вирішення інших  питань у галузі охорони земель відповідно до
закону.

Немає коментарів:

Дописати коментар